Liga Obrony Kraju - Organizacja Pożytku Publicznego - KRS 0000086818
Mały Modelarz 7-8-9/2013
• Mały Modelarz nr 7-8-9 / 2013 • |
||
PL ISSN-0137-833X Nr ind. 365106 |
||
Numer Mały Modelarz 7-8-9 / 2013 |
||
• Skala 1:33 Model został opracowany w najnowszym polskim malowaniu. |
||
Zamówienia można składać w siedzibie redakcji oraz w e-Sklepie tel. 22 849-86-27e-Mail: modelarz.redakcja(at)o2.pl |
||
Pełna oferta „Małego Modelarza” w naszym e-Sklepie | ||
Redakcja |
Samolot myśliwski MiG-29 |
• MiG-29 o numerze bocznym 56 z wizerunkiem na statecznikach ppłk. pil. Mariana Pisarka, słynnego pilota Dywizjonu 303. Takie malowanie nosi model opracowany przez Romana Staszałka. Foto Kondradt Kifert |
MiG-29 pozostaje nadal atrakcyjnym samolotem, mimo iż Polska zakupiła nowe samoloty F-16 o dużych możliwościach bojowych. Szczególnie dla modelarzy stanowi wdzięczny temat do prac jako wyjątkowo piękny model myśliwskiego samolotu odrzutowego. Tak też jest postrzegany w życiu codziennym przez użytkowników jak i przez wiele innych osób. Samolot ten posiada dwa silniki, których moc teoretycznie pozwalałaby na lot pionowy. Te silniki zapewniają duży komfort bezpieczeństwa. Przez okres 27 lat eksploatacji samolotów MiG-29 w Polsce nie zdarzył się wypadek z udziałem tego samolotu, za wyjątkiem przypadków wyłączenia jednego silnika, gdzie piloci wracali bezpiecznie do bazy na jednym silniku. Układ aerodynamiczny pozwala wykonywać skomplikowane manewry. Wytrzymała konstrukcja umożliwia starty i lądowania z lądowisk trawiastych, a zassaniu czegoś z podłoża zapobiegają zamykane dolne wloty. Wadą jest mała pojemność zbiorników paliwa dająca możliwość utrzymania się w powietrzu tylko przez 1,5 godziny lotu. Jest to również jedyny rosyjski samolot myśliwski będący na uzbrojeniu NATO. W kodzie NATO samolotowi nadano na-zwę Fulcrum A („fulcrum” - ang. „punkt podparcia”). Poza w/w nazwą na Zachodzie przypisuje mu się określenie „smoker”, które wynika z jego charaktery-stycznej cechy, polegającej na pozostawianiu czarnych smug dymu na niebie. Samolot został skonstruowany przez zespół Atioma Mikojana na przełomie lat 1969-1970, pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze w 1977 r. W maju 1982 r. rozpoczęto produkcję seryjną w fabryce w Moskwie. Do dziś zbudowano ok. 1500 samolotów MiG-29 (w tym 200 szkolnych). Polska zakupiła pierwszych siedem tych samo-lotów latem 1989 r., a w październiku 1990 r. przybyto kolejnych pięć. W styczniu 1996 r. PSP otrzymało 10 egzemplarzy MiG-a-29 z Czech (9 bojowych i 1 UB) w zamian za śmigłowce W-3 Sokół (11 sztuk), 4 sierpnia 2004 r. na lotnisku w Bydgoszczy zostało przekazanych ostatnich 9 niemieckich samolotów MiG-29. Z 23 sztuk przekazanych do służby wprowadzono jedynie 14 z powodu nadmiernego wyeksploatowania. 22 lutego 1999 r., kilkanaście dni przed przystąpieniem Polski do NATO, do służby weszło 8 samolotów MiG-29 z 1. PLM, przeznaczonych do włączenia w skład sił natychmiastowego reagowania NATO. Polskie Siły Powietrzne utrzymanie w gotowości technicznej MiG-ów-29 zawdzięczają Wojskowym Zakładom Lotniczym WZL-2 w Bydgoszczy. Zakłady te od 1996 r. przeprowadzają niezbędne remonty i doposażenie tych samolotów. Prowadzony od 1997 r. model eksploatacji opartej na przeprowadzaniu remontów głównych według wymaganego przez producenta resursu kalendarzowego i godzinowego był wyjątkowo kosztowny. Został on zastąpiony w 2005 r. eksploatacją według stanu technicznego. Pozwoliło to na zrezygnowanie z remontów głównych na rzecz przeglądu kontrolno-regeneracyjnego. Taki zakres prac wykonano w WZL nr 2 na 26 samolotach bojowych i 6 szkolno-bojowych. Pozwoli to na zachowanie większości maszyn w eksploatacji do 2028 r. W latach 2012-2014 doposażono 12 samolotów (w tym 9 samolotów MiG-29 i 3 samoloty MiG-29UB), co polegało na integracji nowoczesnych systemów awioniki i stworzeniu otwartej architektury w oparciu o nowy komputer misji i szynę danych MIL STD 1553B. 23 Baza Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim od ponad 20 lat kultywuje tradycje kościuszkowskich eskadr. Prezentowany model MiG-a o numerze bocznym 56 nosi na wewnętrznych powierzchniach stateczników portrety słynnego pilota Dywizjonu 303 ppłk. pil. Mariana Pisarka. Charaktery-styczne malowanie zostało za-inicjowane w 2012 roku przez Fundację Historyczną Lotnictwa Polskiego „Kosynierzy Warszawscy”. W tym też roku przypadała 100 rocznica urodzin i zarazem 70-lecie śmierci ppłk. pil. Mariana Pisarka. Zamieszczony model MiG-a przedstawia najnowszą wersje malowania, z połowy roku 2016, stosowanych na tych samolotach. Tylko MiG-29 o numerze bocznym 56 nosi na grzbiecie barwny symbolu kościuszkowski. |
PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE |
||
Liczba MiG-ów użytkowanych w Polsce |
- | 32 (26 sztuk - MiG-29 i 6 sztuk - MiG-29UB) |
Rozpiętość | - | 11,4 m |
Długość (bez sondy) | - | 16,3 m |
Masa własna | - | ok. 11 000 kg |
Masa startowa | - | ok. 15 500 kg |
Prędkość maks. | - | 2445 km/h |
Prędkość min. | - | 230 km/h |
Promień działania bojowego | - | do 1000 km |
Pułap operacyjny | - | 17,5 km |
NAPĘD: | ||
dwa silniki dwuprzepływowe S-33D o ciągu 5100 kG (8600 kG z dopalaniem) każdy |
||
UZBROJENIE: | ||
1 działko GSz-30-1 kal. 30 mm o szybkostrzelności 1800 pocisków na minutę, zapas naboi 150 szt., 6 węzłów podwieszenia dla różnego rodzaju uzbrojenia, pociski powietrze-powietrze R-27R, R-27T, R-60M i R-73. MiG-29M dodatkowo R-27ER i R-27ET i R-77. Przeciwko celom naziemnym: 500 kg bomb lotniczych, kasety bombowe KMCU-2, pociski niekierowane S-24, S-8. |