Szukaj

FJE Facebook Like Box

Statistics - Statystyka

Użytkowników:
5435
Artykułów:
2217
Odsłon artykułów:
15382996

Odwiedza nas

Odwiedza nas 32 gości oraz 0 użytkowników.

Liga Obrony Kraju - Organizacja Pożytku Publicznego - KRS 0000086818

Wręgi cięte laserowo do modelu samolotu myśliwskiego MiG-29

     
 
Wręgi cięte laserowo do numeru 7-8-9 / 2013 „Małego Modelarza"

Samolotu myśliwskiego MiG-29

• cena zestawu 25,00 PLN


Wręgi do kupienia w siedzibie redakcji oraz e-Sklepie

tel.  22 849 86 27
E- mail: modelarz.redakcja(a)o2.pl

Zapraszamy do naszego e-Sklepu

7 8 9 2013w

   
Samolot myśliwski
MiG-29

mm 2013 7 8 9

• MiG-29 o numerze bocznym 56 z wizerunkiem na statecznikach ppłk. pil. Mariana Pisarka, słynnego pilota Dywizjonu 303. Takie malowanie nosi model opracowany przez Romana Staszałka.
Foto Kondradt Kifert

MiG-29 pozostaje nadal atrakcyjnym samolotem, mimo iż Polska zakupiła nowe samoloty F-16 o dużych możliwościach bojowych. Szczególnie dla modelarzy stanowi wdzięczny temat do prac jako wyjątkowo piękny model myśliwskiego samolotu odrzutowego. Tak też jest postrzegany w życiu codziennym przez użytkowników jak i przez wiele innych osób. Samolot ten posiada dwa silniki, których moc teoretycznie pozwalałaby na lot pionowy. Te silniki zapewniają duży komfort bezpieczeństwa. Przez okres 27 lat eksploatacji samolotów MiG-29 w Polsce nie zdarzył się wypadek z udziałem tego samolotu, za wyjątkiem przypadków wyłączenia jednego silnika, gdzie piloci wracali bezpiecznie do bazy na jednym silniku. Układ aerodynamiczny pozwala wykonywać skomplikowane manewry. Wytrzymała konstrukcja umożliwia starty i lądowania z lądowisk trawiastych, a zassaniu czegoś z podłoża zapobiegają zamykane dolne wloty. Wadą jest mała pojemność zbiorników paliwa dająca możliwość utrzymania się w powietrzu tylko przez 1,5 godziny lotu.

Jest to również jedyny rosyjski samolot myśliwski będący na uzbrojeniu NATO. W kodzie NATO samolotowi nadano na-zwę Fulcrum A („fulcrum” - ang. „punkt podparcia”). Poza w/w nazwą na Zachodzie przypisuje mu się określenie „smoker”, które wynika z jego charaktery-stycznej cechy, polegającej na pozostawianiu czarnych smug dymu na niebie.

Samolot został skonstruowany przez zespół Atioma Mikojana na przełomie lat 1969-1970, pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze w 1977 r. W maju 1982 r. rozpoczęto produkcję seryjną w fabryce w Moskwie. Do dziś zbudowano ok. 1500 samolotów MiG-29 (w tym 200 szkolnych). Polska zakupiła pierwszych siedem tych samo-lotów latem 1989 r., a w październiku 1990 r. przybyto kolejnych pięć. W styczniu 1996 r. PSP otrzymało 10 egzemplarzy MiG-a-29 z Czech (9 bojowych i 1 UB) w zamian za śmigłowce W-3 Sokół (11 sztuk), 4 sierpnia 2004 r. na lotnisku w Bydgoszczy zostało przekazanych ostatnich 9 niemieckich samolotów MiG-29. Z 23 sztuk przekazanych do służby wprowadzono jedynie 14 z powodu nadmiernego wyeksploatowania. 22 lutego 1999 r., kilkanaście dni przed przystąpieniem Polski do NATO, do służby weszło 8 samolotów MiG-29 z 1. PLM, przeznaczonych do włączenia w skład sił natychmiastowego reagowania NATO.

Polskie Siły Powietrzne utrzymanie w gotowości technicznej MiG-ów-29 zawdzięczają Wojskowym Zakładom Lotniczym WZL-2 w Bydgoszczy. Zakłady te od 1996 r. przeprowadzają niezbędne remonty i doposażenie tych samolotów. Prowadzony od 1997 r. model eksploatacji opartej na przeprowadzaniu remontów głównych według wymaganego przez producenta resursu kalendarzowego i godzinowego był wyjątkowo kosztowny. Został on zastąpiony w 2005 r. eksploatacją według stanu technicznego. Pozwoliło to na zrezygnowanie z remontów głównych na rzecz przeglądu kontrolno-regeneracyjnego. Taki zakres prac wykonano w WZL nr 2 na 26 samolotach bojowych i 6 szkolno-bojowych. Pozwoli to na zachowanie większości maszyn w eksploatacji do 2028 r. W latach 2012-2014 doposażono 12 samolotów (w tym 9 samolotów MiG-29 i 3 samoloty MiG-29UB), co polegało na integracji nowoczesnych systemów awioniki i stworzeniu otwartej architektury w oparciu o nowy komputer misji i szynę danych MIL STD 1553B.

23 Baza Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim od ponad 20 lat kultywuje tradycje kościuszkowskich eskadr. Prezentowany model MiG-a o numerze bocznym 56 nosi na wewnętrznych powierzchniach stateczników portrety słynnego pilota Dywizjonu 303 ppłk. pil. Mariana Pisarka. Charaktery-styczne malowanie zostało za-inicjowane w 2012 roku przez Fundację Historyczną Lotnictwa Polskiego „Kosynierzy Warszawscy”. W tym też roku przypadała 100 rocznica urodzin i zarazem 70-lecie śmierci ppłk. pil. Mariana Pisarka. Zamieszczony model MiG-a przedstawia najnowszą wersje malowania, z połowy roku 2016, stosowanych na tych samolotach. Tylko MiG-29 o numerze bocznym 56 nosi na grzbiecie barwny symbolu kościuszkowski.

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE
Liczba MiG-ów użytkowanych
w Polsce
- 32 (26 sztuk - MiG-29
i 6 sztuk - MiG-29UB)
     
Rozpiętość - 11,4 m
Długość (bez sondy) - 16,3 m
Masa własna - ok. 11 000 kg
Masa startowa - ok. 15 500 kg
Prędkość maks. - 2445 km/h
Prędkość min. - 230 km/h
Promień działania bojowego - do 1000 km
Pułap operacyjny - 17,5 km
     
NAPĘD:
dwa silniki dwuprzepływowe S-33D o ciągu 5100 kG
(8600 kG z dopalaniem) każdy   
 
UZBROJENIE:
1 działko GSz-30-1 kal. 30 mm o szybkostrzelności 1800 pocisków na minutę, zapas naboi 150 szt., 6 węzłów podwieszenia dla różnego rodzaju uzbrojenia, pociski powietrze-powietrze R-27R, R-27T, R-60M i R-73.
MiG-29M dodatkowo R-27ER i R-27ET i R-77.
Przeciwko celom naziemnym: 500 kg bomb lotniczych, kasety bombowe KMCU-2, pociski niekierowane S-24, S-8.
 
 powrot

logo_lacznosc_lok

pzrs

logo_pzk

wot pzk logo

logo_kzr_all

herb_mazowsza_1

herb_wawa

logo_mon_1

logo cslii zagrze

logo_pttk_1

logo pzss

logo_wopr_1

logo_zhp_1

Copyright © 2014. SatAudio.